Ponad pół wieku temu, amerykański spec od copywritingu reklamowego wymyślił pomysłowy slogan: „Przy prędkości 60 mil na godzinę Rolls-Royce jest tak cichy, że usłyszysz tykający zegar”. Dzięki legendarnemu zwrotowi, pobudzającemu wyobraźnię nie tylko fanów motoryzacji, sprzedaż samochodów tej marki w Stanach Zjednoczonych podwoiła się.
Kreatywność zapisana w historii
Historia zna wiele udanych przykładów, kiedy kreatywny copywriting przynosił ogromne zyski firmom i przedsiębiorcom. Dlatego też profesjonalni copywriterzy są uważani za najbardziej wartościowych specjalistów w branży reklamowej. To oni tworzą chwytliwe slogany, piszą rewelacyjne teksty i artykuły, opracowują historie do reklam i biorą aktywny udział w działaniach marketingowych. Słynne frazy: „Citroen – créative technologie”, „Skoda – SIMPLY CLEVER ” czy „Volkswagen. Das Auto” – które wszyscy znają, to zapadający w pamięć efekt żmudnej pracy profesjonalnych copywriterów. Slogan reklamowy najczęściej jest hasłem konkretnej kampanii bądź projektu, zatem „żyje” stosunkowo krótko. Natomiast marketingowy slogan to przekaz o wiele trwalszy. Zwykle będący dopełnieniem nazwy handlowej produktu czy marki. Jego zadaniem jest kształtowanie określonego wizerunku produktu albo marki w świadomości odbiorcy.
Kreatywny copy potrzebny od zaraz!
Nowoczesny biznes reklamowy wiąże się z imponującymi dochodami. Dlatego też duże korporacje i małe firmy corocznie inwestują część swoich zysków w marketing i reklamę swoich produktów. W 2019 roku, po raz pierwszy w historii, wydatki na reklamę w polskim Internecie przewyższyły te na promocję w innych mediach, zwłaszcza w telewizji. W kraju nad Wisłą codziennie kilkadziesiąt tysięcy kopirajterów działających na własną rękę, jak i tych zatrudnionych w agencjach, oferuje swoje usługi na dość zróżnicowanym poziomie. Owoc ich pracy powinien przykuć uwagę odbiorcy bez poczucia straty jego czasu, uzupełnić informacje, wzbudzić emocje, a docelowo dopomóc w sprzedaży. Tylko copy-magicy z krwi i kości są w stanie opanować tę trudną sztukę. Być może dlatego zapotrzebowanie na usługi wysoko wykwalifikowanych specjalistów stosujących nieszablonowe podejście do tematu przewyższa podaż.
Kopirajterzy – fakty i mity
Panuje powszechne przekonanie, że praktycznie każdy copywriter może wykreować błyskotliwe hasła, przekonujące teksty i skuteczne scenariusze reklamowe. Jednak to nieco bardzie złożona sprawa. Tworzenie prawdziwych arcydzieł wymaga wrodzonego talentu, zdolności literackich i umiejętności patrzenia na produkt oczami zwykłego konsumenta. Mitem jest wizerunek copywritera grzejącego skórę na leżaku i spozierającego przymrużonymi oczyma na fale bijące o brzeg. Przy okazji, oczywiście od niechcenia, tworzącego najlepsze pomysły ever! Za każdym kreatywnym pomysłem kryje się długa praca twórcza, skrupulatnie wykonywana w zgodzie z briefem. Przed rozpoczęciem nowego projektu, profesjonalny copywriter gruntownie bada i analizuje segment rynku w celu uzyskania pełnego obrazu odbiorców docelowych reklamowanego produktu, tudzież usługi i stron konkurencyjnych.
Czy istnieją idealne treści?
Jak wygląda proces tworzenia efektywnych sloganów? Otóż drodzy Państwo, nie wygląda. Nikt nie wymyślił jeszcze uniwersalnego schematu tworzenia skutecznych tekstów. Dlaczego? Ponieważ w każdym przypadku hasło powinno stać się unikalnym produktem copywritingu reklamowego. Wyrafinowana publiczność natychmiast zorientuje się, że coś, co miało wprowadzić świeżą nutę, zagrało gdzieś wcześniej. Rozczarowanie i niesmak wtórnością nie zachęci. Jeśli przebiegły copywriter zastosuje standardowy schemat dla kilku marek z jednej branży, to tekst reklamowy siłą rzeczy przekształci się w przeciętny materiał, który z pewnością nie spopularyzuje marki ani tym samym nie wpłynie na wzrost sprzedaży. Profesjonalne treści reklamowe zawsze winny cechować się naturalnością, szczyptą entuzjazmu i unikalnością. Dzięki temu przez długi czas są zapamiętywane przez odbiorców, przemieniając się z czasem w popularne, a nawet kultowe hasła.
Copy nie kończy się na słowie
Cechą twórczego copywritingu jest także to, że z jego pomocą tworzone są treści przeznaczone na różne nośniki i media reklamowe. Każdy z nich ma swoją specyfikę. Na przykład teksty na billboardach wzdłuż dróg są przeznaczone dla odbiorcy w ruchu. Dlatego brane są pod uwagę różne czynniki dynamiczne, w tym prędkość pojazdu, kąt widzenia, kontrast i oświetlenie w różnych porach dnia oraz inne „detale”, które bezpośrednio wpływają na stopień postrzegania informacji. Podczas tworzenia reklam dźwiękowo-wizualnych początkowo tworzone są małe scenariusze do przyszłego materiału. Co więcej, copywriter musi opracować bardzo wiele różnych scenariuszy i tylko jeden z nich zostanie wykorzystany jako jedyny słuszny. W trakcie realizacji pomysłu copywriter nie tylko pisze teksty dla bohaterów reklamy, ale musi wzbić się na wyższy level, wizualizując sobie, kto i w jaki sposób zaprezentuje się na ekranie. Obraz musi idealnie zagrać z dźwiękiem. Kontekst perfekcyjnie kooperować z treścią. Do tego copy musi przeniknąć do umysłu targetu docelowego. Niczym Harry Potter penetrujący umysł Lorda Voldemorta, po to, aby porzucił czarną magię w cholerę i zajął się hodowlą chrapaków krętorogich.
Niech moc korzyści będzie z Wami!
No właśnie, według najnowszych badań w neuropsychologii, mózg każdego człowieka ma obszar odpowiedzialny za podejmowanie konkretnych decyzji. Aby zmotywować potencjalnego klienta do dokonania zakupu lub złożenia zamówienia, należy przekonać go o poprawności wybranego rozwiązania. Jasne i skuteczne materiały reklamowe są istotne tylko wtedy, gdy są w stanie wyróżnić produkt na tle innych i udowodnić potencjalnemu nabywcy potrzebę dokonania zakupu. W tym przypadku najlepiej nadaje się kreatywny copywriting – doskonałe narzędzie do tworzenia tekstów sprzedażowych o wysokiej konwersji. To instrument, dzięki któremu profesjonalny copywriter zagra bez fałszu i naśladownictwa w taki sposób, że widownia zakrzyknie „Bis!”, domagając się więcej. Chcąc przedłużyć styczność i doznania z pozytywnym skojarzeniem, istnieje duża szansa, że po prostu sięgnie po promowany w ten sposób produkt.